M.M.O.R.P.G.: Η ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ



  Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχει ένα τεράστιο κύμα ανθρώπων ανά τον κόσμο, όπου ασχολούνται με video games. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μεγάλη εξέλιξη της τεχνολογίας στον χώρο αυτό, με τρομερά γραφικά και χειρισμούς ingame με αποτέλεσμα να υπάρχει πλέον μια τεράστια κοινότητα (community) που, χωρίς υπερβολή, ξεπερνάει τα εκατομμύρια. Η εξέλιξη επίσης του διαδικτύου, επιτρέπει την αλληλεπίδραση των παικτών σε πραγματικό χρόνο σε επίπεδο ίδιας πλατφόρμας. Ως γνωστόν
τα video games χωρίζονται σε αρκετές κατηγορίες, αλλά αυτή που μας ενδιαφέρει να αναλύσουμε σε αυτό το άρθρο, είναι η κατηγορία των MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game). Σε αυτή την κατηγορία, οι παίκτες ανά τον κόσμο, έρχονται σε επαφή μεταξύ τους σε μία κοινή πλατφόρμα (server) μέσω του υπολογιστή τους και παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων (Role Playing Game). Το βασικό σημείο του άρθρου αυτού, είναι η ανάλυση της συμπεριφοράς ενός ανθρώπου προς άλλους συνανθρώπους του, μέσω αυτής της πλατφόρμας καθώς και κατά πόσο έρχεται σε αντιστοιχία με τον πραγματικό χαρακτήρα του. Αυτό δηλαδή που πραγματικά είναι κάποιος. Πριν προχωρήσουμε στο βασικό αυτό κομμάτι, ας τα πάρουμε με την σειρά.



ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ MMORPG;

  Όπως αναφέρθηκε στην εισαγωγή, αυτή η κατηγορία παιχνιδιών επιτρέπει την άμεση αλληλεπίδραση παικτών απ' όλο τον κόσμο, σε πραγματικό χρόνο και σε επίπεδο πλατφόρμας. Είναι μια κατηγορία παιχνιδιών ρόλων, όπου επιτρέπει στους παίκτες να υποδυθούν φανταστικούς ήρωες, μάγους, πολεμιστές, εξωγήινους και ότι μπορεί κανείς να φανταστεί, ανάλογα πάντα με το τι προσφέρει το παιχνίδι. Έτσι γίνονται ένα με τον χαρακτήρα του παιχνιδιού και έρχονται σε επαφή με άλλους ανθρώπους μέσω του παιχνιδιού. Τα παιχνίδια αυτά είναι πλήρως ανταγωνιστικά και η πλειοψηφία των παικτών, παίζει για να κερδίσει. Στο πλήρες πακέτο της ψυχαγωγίας που προσφέρουν αυτά τα παιχνίδια, υπάγεται αυτή η έξαψη του ανταγωνισμού και της νίκης. Πρόκειται για μια "απόδραση" από την πραγματικότητα, όπου οι άνθρωποι βγάζουν συναισθήματα και συμπεριφορές που πιθανόν να μην μπορούν να αποτυπώσουν στην πραγματική τους ζωή. Άλλωστε δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να δείξει κάποιος τον πραγματικό του εαυτό,μέσα από την ασφάλεια που του προσφέρει ο ιδιωτικός του χώρος και η ... ανωνυμία του διαδικτύου. Πάμε να το δούμε αναλυτικότερα.



ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

  Ο άνθρωπος είναι "φύσει κοινωνικό ον" και πάντα επιζητά την αλληλεπίδραση του με άλλους ανθρώπους. Σε όλες τις κοινωνίες, μικρές ή μεγάλες, υπάρχει πληθώρα ατόμων με διαφορετικούς χαρακτήρες και συμπεριφορές. Καλοί, κακοί, ήσυχοι, προβληματικοί, ψυχικά διαταραγμένοι, φοβισμένοι κοκ. Αυτή είναι η δομή ενός κοινωνικού συνόλου. Άνθρωποι εντελώς διαφορετικοί που συνυπάρχουν! Άλλωστε ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός σε τούτο τον πλανήτη και αυτό που τον χαρακτηρίζει είναι οι πράξεις του προς τους συνανθρώπους του. Σε όλα τα σύνολα υπάρχουν τριβές, τσακωμοί, συμπάθειες - αντιπάθειες και κάθε λογής συμπεριφορές που μπορούν να δημιουργήσουν ένα χάος. Πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει αυτή η κατάσταση στις ανθρώπινες σχέσεις. Φανταστείτε λοιπόν για λίγο, πόσο έντονη μπορεί να γίνει αυτή η κατάσταση σε έναν "φανταστικό" κόσμο όπου δεν υπάρχουν "κανόνες" συμπεριφοράς. Εκεί που επικρατεί πλήρως η αυθεντικότητα του ατόμου γιατί κανείς δεν μπορεί να τον "αγγίξει" και δεν τον νοιάζουν προφανώς οι "φανταστικές" επιπτώσεις της συμπεριφοράς του. Αν στην πραγματική μας ζωή υπάρχει ένα φρένο κάπου, που πιθανόν να μας αποτρέπει να βγάλουμε προς τα έξω τον πραγματικό μας εαυτό, στον "φανταστικό" κόσμο των παιχνιδιών, αυτό το φρένο σπάει για τα καλά.

  Έτσι λοιπόν υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην ψυχαγωγία και την ψύχωση. Κάλλιστα θα μπορούσαμε να κατηγοριοποιήσουμε τους ανθρώπους που παίζουν αυτά τα παιχνίδια βάσει της συμπεριφοράς τους και μάλιστα εύκολα, εν αντιθέσει με την συμπεριφορά τους στην πραγματικότητα. Το φρένο που λέγαμε; Η συμπεριφορά μας στην πραγματικότητα δεν συμβαδίζει πάντοτε με τον χαρακτήρα μας γιατί πολύ απλά υπάρχουν κάποιες καταστάσεις ή κάποιες επιπτώσεις που θα θέλαμε να αποφύγουμε. Στο παιχνίδι όμως; Καμία επίπτωση. Όμως στα αλήθεια αυτός που δημιουργεί χάος και άσχημες καταστάσεις σε ένα παιχνίδι καταλαβαίνει ότι πιθανόν να χαλάσει την ψυχαγωγία ενός συνανθρώπου του; Καταλαβαίνει ότι πίσω από τον "αντίπαλο χαρακτήρα" υπάρχει ένας άνθρωπος που ψάχνει επίσης μια διέξοδο από την πραγματικότητα; Για να δούμε λίγο πιο στενά αυτού του είδους τις συμπεριφορές που δείχνουν τι πραγματικά είναι κάποιος.

  Έστω για παράδειγμα, ένας φαινομενικά φιλήσυχος άνθρωπος, χαμηλών τόνων στην πραγματικότητα, εισέρχεται σε έναν φανταστικό κόσμο ενός MMORPG. Στην αλληλεπίδρασή του με άλλους ανθρώπους αρχίζει να προσβάλλει, να βρίζει, να κλέβει και να κάνει ότι είναι δυνατόν για να αποδείξει ότι "αξίζει" ή για να επιβληθεί. Όσο παράξενο και αν ακούγεται, αυτού του είδους η συμπεριφορά τον "γεμίζει" και ψυχαγωγείται. Θα μπορούσε να κάνει το ίδιο στην πραγματικότητα; Φυσικά και όχι γιατί πολύ απλά θα είχε επιπτώσεις. Είτε νομικές, είτε κοινωνικές (αποκλεισμός και περιθωριοποίηση). Τι μας δείχνει αυτού του είδους η συμπεριφορά μέσα στο παιχνίδι; Μα φυσικά τον πραγματικό χαρακτήρα του ατόμου, που πιθανόν να έκανε τα ίδια στην πραγματικότητα αν δεν υπήρχαν κυρώσεις. Στην πραγματικότητα όμως, κάνει αυτό που "μπορεί" και όχι αυτό που "θέλει". Έτσι λοιπόν δημιουργείται αυτή η λεπτή γραμμή μεταξύ της ψυχαγωγίας και της ψύχωσης. Όσο στην πραγματικότητα κάποιος δεν μπορεί να είναι ο εαυτός του, τόσο περισσότερο βυθίζεται σε μια νέα πραγματικότητα. Την δική του πραγματικότητα όπου μπορεί να κάνει αυτό που θέλει. Συμπερασματικά λοιπόν, μπορούμε να βάλουμε αυτό το είδος ανθρώπων, στην κατηγορία των Toxic Gamers. Πιστέψτε με, είναι αρκετοί.

  Αναλύοντας τους τοξικούς ή ψυχωτικούς παίκτες ανα τον κόσμο, ξεχάσαμε την ουσία του πράγματος. Ναι φυσικά, την ψυχαγωγία. Υπάρχουν επίσης και άνθρωποι που θέλουν να παίξουν και να περάσουν όμορφα. Να γνωρίσουν νέους ανθρώπους και να δημιουργήσουν φιλίες μέσα από τον φανταστικό κόσμο των παιχνιδιών. Και αυτό το είδος παικτών, βγάζει τον πραγματικό του εαυτό μέσα σε ένα παιχνίδι. Όπως σέβονται στην πραγματικότητα, σέβονται και στον ψηφιακό κόσμο. Ξέρετε γιατί; Γιατί γνωρίζουν ότι στην άλλη άκρη των pixels υπάρχει ένας άνθρωπος. Η έλλειψη σεβασμού σε έναν άνθρωπο (ειδικά πίσω από την ασφάλεια της ανωνυμίας) δεν αποτελεί επίδειξη δύναμης ούτε μαγκιάς. Αποτελεί έλλειψη μόρφωσης και κακού χαρακτήρα. Ο σεβασμός όμως και η καλή θέληση μέσα στο παιχνίδι (gamesmanship) αποτελεί την βάση της ψυχαγωγίας και της καλοσύνης. Μήπως είναι μεγαλύτερη μαγκιά εν τέλει, να είσαι καλός σε ανθρώπους που δεν γνωρίζεις πραγματικα;



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

  Είτε στην πραγματική μας ζωή, είτε σε φανταστικούς κόσμους παιχνιδιών όπου υποδυόμαστε "κάτι άλλο" πρέπει και οφείλουμε να σεβόμαστε τους συνανθρώπους μας. Οι τοξικοί άνθρωποι οφείλουν να "τρώνε" την απομόνωσή τους , τόσο στην πραγματικότητα όσο και στα MMORPG. Επίσης, χρειάζεται μεγάλη προσοχή σε μικρά παιδιά που παίζουν τέτοιου είδους παιχνίδια. Καραδοκούν άνθρωποι που έχουν ως σκοπό την χειραγώγηση ώστε να καταφέρουν ακόμα χειρότερα πράγματα. Ειδικά οι γονείς στις μέρες μας, πρέπει να δείχνουν την δέουσα προσοχή.




ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Υδρογόνο







  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΟΝΑΧΙΚΟΣ ΛΥΚΟΣ

ΕΝ ΤΗ ΠΡΟΑΙΡΕΣΕΙ Η ΜΟΧΘΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΔΙΚΕΙΝ

ΣΟΦΟΝ ΤΟ ΣΑΦΕΣ